Direktlänk till inlägg 16 januari 2009

The mall

Av marcy - 16 januari 2009 07:39

Torsdag! Uppstigning och promenad i -23 (!) till Corner Bakery. Vår skottskadade och supertrevliga kypare hälsar oss glatt välkomna till ännu en ”frukost”. Han frågar hur gallerian varit och vi förklarar att det är först idag som vi ska ta oss an denna utmaning. Efter att ha stoppat i oss diverse nyttigheter tar vi oss till närmaste tunnelbanestation. Snacka om att verkligen kliva ner under marken och ner i skiten. Det ser för jävligt ut och jag grips genast av en rädsla som skakar om hela kroppen! Allting är risigt, skitigt och kusligt.

Vi åker några stationer, till China Town, och tar sedan en buss västerut genom de mest spartanska områden jag hittills skådat. Både jag och Anders tänker ”Vafan håller vi på med? Och vart fan är vi!?”. Efter 20 min. på västvärldens segaste buss kommer vi ändå fram till ett riktigt fint och trevligt ställe.

North Riverside Park Mall skyltas det vilt med. Golv i blankt ljust stengolv, foodcourt, stora växter och små fontäner och fina bänkar. Det ser med andra ord ut precis som på high school filmerna. Butikerna då? Jo, jag får genast ytterligare och allvarliga problem med min reskassa. Jag har nu våldsamt övertrasserat denna ett flertal gånger och ger nu upp drömmen att bli ekonomiskt intelligent. House of hoops är en drömbutik, och finns bara här, samt i New York och Los Angeles. Mängder av Jordanprylar. Från vägg till vägg och från golv till tak. Hjälp mig då!? Någon. Shop til´ you drop är ledordet och vi spenderar både mina pengar, samt hela dagen här ute.

På vägen hem är rånrisken överhängande och vi beställer därför en taxi. Vi får åka med en riktig idiot. Ni vet sådana som vill ha koll på läget, gör sken om att ha koll på läget och verkar smarta, men som i själva verket inte vet något annat än hur man kör en taxibil. Mannen bakom ratten pratar oavbrutet om politik, rasfrågor i USA och historiska händelser som tog den svarta mannen från slavskeppet till vita huset. Han grips stundtals av en enorm entusiasm, som bör anses som trafikfarlig. Självklart är det trafikstopp också. Jag har aldrig känt en sådan längtan efter att tappa hörseln, som just då. Till hotellet tar han oss ändå, och efter att ha vägrat ”dricksa” hoppar vi ut, fyllda av lättnad.

Ingen tid att vila. Gamenight är det! Cleveland kommer på besök, med Lebron James i spetsen. Efter tips från Lars-ove äter vi en utsökt middag på Big Bowl och hoppar sedan in i en taxi. Vi valde fel taxi. Igen. Denna gång är det en chaufför som inte vet vart arenan ligger. Jag orkar bara inte, utan förklarar att det där är hans jobb. Han ringer sin kompis som ger honom en vägbeskrivning, som visar sig vara helt fel. Han tar helt fel väg och det slutar med att vi missar de första 7 minuterna av matchen. Värre saker har hänt och då vi väl kommit till rätta på rad 4 (!) är allting magiskt.

Förenta staternas största arena är närmare fullsatt med för kvällen, 21.297 stycken åskådare. Alla jublar då Lebron missar ett avslut eller blir noterad för en foul. Då Bulls sänker sina treor eller dunkar i poäng så lyfter taket. Allting känns sådär overkligt igen. Två grabbhalvor från Sundsvall sitter i United Center och har spelarna några meter ifrån sig!? Vart är världen på väg? Det slår mig att det bästa är att samtliga besökare är likasinnade. Till skillnad från att sitta i Sporthallen, Sundsvall (även känd som kyrksalen) så visar folk sina känslor och alla älskar sporten och det som händer på golvet. Alla pratar med alla. Alla hejar på sitt lag med alla och alla är där för samma sak; Basket, basket, basket!

Matchen är jämn hela vägen till slutet. Det står lika med bara några sekunder kvar. Cleveland har bollen och anfallet konstrueras. Alla i publiken står upp på sina platser och skriker, klappar, stampar och viftar. Man kan ta på energin. Ska Cleveland sno segern? LeBron James får bollen, hittar läget och tar det sista skottet. Det blir tyst och arenan slutar andas. Bollen går mot korgen som i slowmotion. Slutsignalen går och vi spänner hela kroppen. Skottet ser kort ut. Bollen tar i ringen men studsar ut! Övertid.

Ingen vill sitta ner. Strax över 21.000 personer gör allt för att hjälpa sina tjurar ta hem sin andra raka seger. Benny The Bull dansar, skjuter upp T-shirts och dansare och akrobater gör allt för att underhålla. Stora skyltar bärs omkring och säger åt oss att föra oväsen. I övertiden tar Bulls över totalt. Man sätter tre-poängare i tid och minut och stämningen är på topp. Då Chicagosonen Derrick Rose sätter det avgörande skottet och man ser hur bortalaget kastar in handduken, ja, då är hallen i extas.

Nöjda med kvällen väntar vi på Mike. Han kör oss in till stan och runt på Rush Street. Där visar han bl.a Lamborghinibutiken, samt mängder av bra restauranger och pubar som han tycker att vi ska testa. Han kör oss sedan till hotellet och där sitter vi nu, i vårat rum. Anders ligger förstås och sover med fjärrkontrollen i näven, snarkandes i vanlig ordning. Och jag? Jodå, jag bloggar av mig efter en skitrolig dag och kväll!

Imorgon ska vi ta tag i detta med Hancock Building och åka upp och se utsikten från 94:e våningen. Det blir nog lite shopping (för hur ska jag kunna låta bli?), en schysst restaurang, och sedan ska vi faktiskt gå på en NHL-match.Mike har fixat biljetter till morgondagens fight! Chicago Blackhawks tar emot Rangers. Ny och kanske lite varmare dag imorgon, så sköt om er så länge och snart så ses vi igen!

Bilder på ansiktsboken, natti natti

//Marc

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av marcy - 19 maj 2009 15:24

Nu var det en mindre evighet sedan jag skrev. Under evigheter hinner det hända massvis av saker! Det kanske viktigaste är att SM-guldet är i hamn. Chansen att avgöra hemma lyckades vi dock inte ta och jag erkänner att jag började bete mig något depre...

Av marcy - 29 april 2009 11:33

God dag!  Egentligen är det otroligt. Att som liten pojkspoling bli intresserad av en idrott och sedan ha tur nog att växa upp i en stad vars lag är så pass framgångsrikt inom den. Jag kunde ju lika gärna bott i Östersund och bli tvungen att se mitt ...

Av marcy - 23 april 2009 10:54

I fredags krossade vi Solna med 40 poäng! Aldrig någonsin har vi väl varit så överlägsna, och på läktaren var vi riktigt skadeglada gentemot de s.k. svenska mästarna från huvudstaden. Nog om det eftersom vi faktiskt förlorade final 3, borta i tisdags...

Av marcy - 17 april 2009 11:30

Idag är det fredag, hela jävla dagen och snart är det helg igen! Solen skiner över kuststaden och jag ska antingen kratta lite löv eller skjuta en fågel. Allt för att få den där rätta vårkänslan. Igår snöade det. Det var ytterst underligt. Vi grillad...

Av marcy - 15 april 2009 11:20

Hej där! I påsk har jag vilat mycket. Vid ett tillfälle till och med latat mig i en bubbelpool. Det har ätits påskmat och tränats lite också. Så att det gick jämnt upp ungefär! Vi var även ute och skakade stjärtarna en kväll på Oscar och ja, påsken h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards